Музеят "Лудвиг" открива голяма изложба с творби на Джеймс Розенквист

Изложбата следва централния аспект на "рисуването като потапяне", както самият художник го нарича.
Изложбата следва централния аспект на "рисуването като потапяне", както самият художник го нарича. / БГНЕС

С голямата изложба за Джеймс Розенквист (1933-2017), за първи път музеят „Лудвиг“ в Кьолн представя творбите на един от важните представители на американския поп арт в контекста на техните културни, социални и политически измерения, съобщава Artprice.

Наред с архивните материали, някои от които не са били показвани по-рано, както и колажите, определени от художника като изходни материали и много от оригиналните реклами от старите издания на сп. "Life", експозицията разкрива един исторически космос. В края на краищата композициите на Джеймс Розенквист до голяма степен са резултат от неговия подчертан интерес към социалните и политическите събития на своето време.

Добър пример е впечатляващата инсталация „F-111“, една от иконите на поп-ерата. Розенквист я е създава през 1964-65, по време на едно от най-политически буйните десетилетия в историята на Съединените щати. Като основен предмет на работа той избира изтребителя F-111, най-модерното високотехнологично оръжие, което в момента се развива, и го комбинира с неприятен композит от изображения на ежедневния американски консуматор. Картината заобикаля зрителя от всички страни. Отразен в алуминиеви панели, той става част от произведението и е поканен да задава въпроса какво вижда. В допълнение към тази ключова работа от колекцията MoMA, с Horse Blinders (1968-69) и Horizon Home Sweet Home (1970) изложбата представя за първи път всички три инсталации, които Розенквист създава за легендарната Castelli Gallery.

 Самият Джеймс Розенквист разрешава концепцията и избора на произведения за тази изложба и подпомага процеса на развитие от самото начало.
Самият Джеймс Розенквист разрешава концепцията и избора на произведения за тази изложба и подпомага процеса на развитие от самото начало. / БГНЕС

Този опит да се привлекат зрителите в картината, да се включат визуално и физически, емоционално и интелектуално, е очевиден и в тричленния монументален ансамбъл "Плувецът в икономиката", който Розенквист създава между 1997 и 1998 г. за изложба в Берлин. Двадесет и седем метровата картина съчетава Герника на Пикасо с други елементи от биографията на художника, както и колективната история и идентичност в объркваща амалгама, която изобразява бързи промени не само в германската идентичност.

Изложбата следва централния аспект на "рисуването като потапяне", както самият художник го нарича, като същевременно предлага широкообхватен преглед на работата на Джеймс Розенквист. Учебните картини от 60-те години, които ясно отразяват биографията на художника на огромни билбордове на Таймс Скуеър, се показват заедно с биографично мотивирани картини от 70-те и интерпретации на космически феномени в по-късните му мащабни картини.

Самият Джеймс Розенквист разрешава концепцията и избора на произведения за тази изложба и подпомага процеса на развитие от самото начало. Това е първата голяма музейна изложба като почит към художника, който почина през март тази година. Заедно с произведения от собствената колекция на музея и щедри заеми от самия Джеймс Розенкуист са показани важни произведения от музеи като MoMA и музея Гугенхайм в Ню Йорк, центъра Помпиду в Париж и Модерен музей в Стокхолм. Изложбата може да бъде видяна до март 2018 г. /БГНЕС